ارتباط چاقی پس از دیابت بارداری وافزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

 تحقیقات  جدید نشان می دهد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی که در طول بارداری به دیابت مبتلا شده و پس از اتمام بارداری چاق شده اند، بطور چشمگیری افزایش می یابد. نتایج این تحقیق  که در مجله ی Diabetologiaمنتشر گردید نشان می دهد زنانیکه قبل از بارداری دارای نمایه ی توده ی بدنی 30 یا بالاتر بوده و پس از تولد نوزادان خود 5 کیلوگرم یا بیشتر دچار اضافه وزن شده اند خطر ابتلا به  دیابت نوع  2 ، 43 مرتبه بیش از زنانی است که پس از بارداری لاغر مانده و یا 5 کیلوگرم یا کمتر افزایش وزن یافته اند. این تحقیق بر اهمیت حفظ وزن سلامت قبل و بعد از بارداری تاکید دارد.

با افزایش فاکتورهای خطر دیابت نوع 2 و دیابت بارداری در سراسر جهان (رژیم غذایی ناسالم، چاقی و فقدان فعالیت فیزیکی) اپیدمی دیابت نوع 2 و دیابت بارداری به موازات هم در حال افزایش است.

 مطالعات قبلی نشان داد که یک سوم زنان مبتلا به دیابت نوع 2 دارای سابقه ی ابتلا به دیابت بارداری بوده اند و به عنوان یک نتیجه معمولاً به زنانی با سابقه ی دیابت بارداری توصیه می شود پس از زایمان وزن خود را کنترل نمایند.

 دراین تحقیق جدید، نویسندگان با استفاده از اطلاعات زنانی که سابقه ی ابتلا به  دیابت بارداری داشته اند و در مطالعه سلامت  پرستاران IIشرکت داشتند به بررسی عوامل موثر بر پیشرفت بیماری از دیابت بارداری به دیابت نوع 2 کامل پرداختند. اطلاعات زنانی که در فاصله ی سالهای 1991 تا 2001 به دیابت بارداری مبتلا شده بودند دراین تحقیق بررسی گردید. در مجموع 1695 زن در این تحقیق واجد شرایط بوده و اطلاعات آنها بررسی و تا سال 2009 از طریق پاسخ به پرسشنامه هایی پیگیری شدند. پرسشنامه ی سال 2001 آخرین زمان در پاسخ به سوالات دیابت بارداری بود و اکثر افراد  شرکت  کننده  در طول دوره ی  پیگیری  از سن باروری  خود عبور کرده بودند.

 در طی 18 سال  دوره ی پیگیری ، 259 مورد ابتلا به دیابت نوع 2 گزارش گردید. خطر ابتلا به دیابت نوع  2 برای افز ایش هر یک واحد نمایه ی  توده ی بدنی نسبت به  BMI  اولیه یا آخرین  BMI  حدود  6 درصد افزایش یافته بود.

 علاوه بر این  به ازاء هر 5 کیلوگرم افزایش وزن پس از ابتلا به دیابت بارداری خطر ابتلا به دیابت  نوع  2 به میزان  27 درصد افز ایش  یافته بود.

به طور مشترک، در زنانیکه مقدار نمایه ی توده ی بدنی آنها 30 یا بالاتر بود و پس از ابتلا به دیابت بارداری 5 کیلوگرم یا بیشتر افزایش وزن یافته بودند خطر ابتلا به دیابت نوع  2 به میزان 43 برابر نسبت به زنانی که در ابتدای  تحقیق BMIآنها برابر با 25 یا  کمتر بوده و پس از ابتلا به  دیابت  بارداری  5 کیلوگرم  یا کمتر دچار اضافه وزن شده بودند، افزایش می یابد.

 پس از تجزیه و تحلیل های بیشتر ، ارتباط نمایه ی توده ی بدنی و تغییر وزن با خطر دیابت نوع  2 درمیان افرادی با سنین مختلف، سابقه ی خانوادگی ابتلا به دیابت، کیفیت تغذیه ، میزان فعالیت فیزیکی، مدت شیردهی  و مدت زمان  طی شده از دیابت بارداری  تغییر نکرد.

نویسندگان این گزارش اعلام کردند نتایج بدست آمده ازتوصیه ی اخیر موسسه ی ملی بهداشت در برنامه ی ملی آموزش دیابت حمایت  می کند در این توصیه  بر اهمیت  کنترل وزن پس از زایمان  در زنانی که به دیابت  بارداری  مبتلا بوده اند، تاکید شده است.

 دکتر Zhangمی گوید: قبل از مطالعه ی ما، ارتباط نمایه ی توده بدنی و تغییر وزن  با خطر ابتلا به  دیابت نوع  2 در میان زنانی با سابقه ی ابتلا به دیابت  بارداری  (جمعیت در معرض خطر دیابت نوع 2) بطور جامع مورد بررسی قرار نگرفته بود.

نویسندگان نتیجه گیری  نمودند در زنانی با سابقه ی ابتلا به دیابت بارداری، ارتباط مثبت و واضحی  بین خطر ابتلا به دیابت نوع  2 با نمایه ی توده ی بدنی اولیه ی آنها ظرف 2 سال پس از تشخیص دیابت بارداری، آخرین نمایه ی توده ی بدنی  قبل از تشخیص  دیابت نوع 2 و افزایش وزن پس از ابتلا به دیابت  بارداری وجود دارد.

 این یافته ها شواهد کافی برای  حمایت از دستیابی به وزن سلامت  و حفظ آن در میان  زنان پر خطر به منظور جلوگیری  از ابتلا آنان به دیابت نوع  2 را فراهم نموده است.

منبع:  www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150318184355.htm